Cukrzyca a wysiłek fizyczny

Choroba nie zamyka przed nami drzwi do rekreacji. Ba! Przy odpowiednim prowadzeniu nawet do profesjonalnego sportu.

Dla niektórych hasło „cukrzyca” może brzmieć jak wyrok. Takie przeżycie miał choćby Nacho Fernandez – obecnie jeden z filarów obrony Realu Madryt. W piłkę trenował już jako dziecko. Gdy miał dwanaście lat, dowiedział się o chorobie. Początkowo lekarze mówili mu, że może pożegnać się z profesjonalnym sportem, ale na swoje szczęście Nacho trafił na doktora Ramireza, który prowadzi go do dziś. Z cukrzycą można osiągać wielkie rzeczy, tylko że, jak wspomina Fernandes, choroba wymaga od niego trzy razy większej dyscypliny niż od osoby w analogicznym miejscu.

Cukrzyca typu I a wysiłek

Nieco inaczej wpływają na organizm podczas wysiłku cukrzyca typu I i typu II. Typ I jest raczej rozpoznawany wśród osób do 30 roku życia. Do tej grupy należy także przytoczony we wstępie Nacho Fernandes. W tej odmianie choroby, organizm ma problemy z produkcją insuliny, dlatego w określonych momentach powinno się ją przyjmować.
W celu ochrony przed hipoglikemią mierzy się regularnie poziom glukozy we krwi. Źródła podają, że nie powinno się podejmować wysiłku, jeśli jest jej poniżej 100-120 mg/dl lub (w obronie przed hiperglikemią – czasem tez może wystąpić) powyżej 250 mg/dl. Przyda się także czasem uzupełnienie węglowodanów w organizmie podczas wysiłku (warto to skonsultować)

W celu ochrony przed hipoglikemią mierzy się regularnie poziom glukozy we krwi. Źródła podają, że nie powinno się podejmować wysiłku, jeśli jest jej poniżej 100-120 mg/dl.

Cukrzyca typu II a wysiłek

Cukrzyca typu II zwana jest insulinoodporną. Pojawia się w średnim lub starszym wieku często jako konsekwencja nadwagi. Organizm staje się oporny na insulinę, którą sam wytwarza. Ten trend pozwala przełamać właśnie wysiłek fizyczny. Jest to wręcz element rehabilitacji. Podobnie jak przy typie pierwszym należy uważać na poziomy glukozy.

Uwagi ogólne

Należy także unikać sportów ciężarowych (zmiany oka związane z cukrzycą) oraz biegania, jeśli powikłania chorobowe dosięgły stóp. Wysiłek fizyczny, częstotliwość i sposób mierzenia poziomu glukozy przed, w trakcie i (w szczególności) po wysiłku warto dla własnego bezpieczeństwa skonsultować z lekarzem. Dużo zależy od reakcji naszego organizmu – czy glukoza spada czy rośnie.

Ustalmy z lekarzem optymalne dawki insuliny, dietę i zasady w rekreacji – na przykład przyjmowane posiłki po/w trakcie treningu.

Dodaj komentarz